Verenigde Staten van Amerika

New York City – De Bro-Trip

16 mei 2019
Central Park

Naarmate je ouder wordt, is het niet eenvoudig om je vrienden bij elkaar te brengen om te reizen. Iedereen heeft zijn eigen ‘volwassen’ verplichtingen. Ik heb het grootste geluk om deel uit te maken van een prachtige vriendschap. Waar kan je die vriendschap beter vieren dan in de bekendste stad ter wereld.

New York City!

Onze reis: 3 dagen – 4 nachten

Doel: New York ontdekken

New York

NEW YORK – DAG NUL

Na negentig minuten wachten om door de douane te gaan, bevonden we ons eindelijk op Amerikaanse bodem. We vulden meteen onze Metrocard (onmisbaar in New York) en we waren op weg naar ons Airbnb appartement.

Na het uitpakken en de kamerindeling trokken we naar Greenwich Village, waar we zitjes hadden geboekt voor een 10PM Comedy Cellar show. Omdat we zoveel tijd verloren hebben bij de douane was onze enige mogelijkheid om te dineren een snel stuk pizza. Een mengsel van kaas, vet, olie, vet, vet, tomaat en deeg. Pas op om pizza te bestellen. New York Style pizza is iets helemaal anders dan een pizza uit Rome.

De Comedy Cellar is een heel bekende tent in de stand-up comedy wereld. Legendes als Robin Williams, Chris Rock & Louis C.K. hebben hier de revue al gepasseerd. Een activiteit dat absoluut niet mag ontbreken in je New York ervaring.

NEW YORK – DAG EEN

Vroeg opstaan was geen probleem. De airco werkte niet vanwege de onverwachte hoge temperaturen (33°C !) die het hele gebouw verrasten. Iedereen op tijd uit de veren en klaar om aan onze eerste volledige dag New York te beginnen.

Vanuit ons appartement wandelden we van Lower East Side door Chinatown naar het Financial District terwijl we van het uitzicht op de Manhattan Bridge genoten. We kochten een ‘cream cheese bagel’ voor $1,75 en een koffie van $1,25 uit een foodtruck en liepen door naar het WTC Memorial. Na een goede blik op de grote symbolische gaten in de grond gingen we het 9/11 Museum binnen.

Protip!

Als iemand die deze plek een tweede keer bezocht, raad ik je ten zeerste aan om van te voren tickets te reserveren waarmee je de wachtrijen in de openlucht kunt overslaan.

New York 911 Museum

911 Museum

In het museum werd het voor sommige erg benauwd wegens de impact van 11 september op onze samenleving. Het museum slaagt er in om met respect de verhalen van de slachtoffers te vertellen. Je krijgt het verhaal van ‘Ladder 3′. Een brandweerpeloton dat stierf na de inslag van het vliegtuig in het gebouw. Bij het binnen wandelen van toren 1, krijg je het hele verhaal te zien. Van voor 9/11 tot de minuten voor de impact, de details van de impact, de reacties van de mensen, de eerste noodoproepen, de reactie van de wereld, de eerste Live uitzendingen, de sancties om het Amerikaanse luchtruim te sluiten, …. Het is gewoon zo veel en het laat je sprakeloos achter.

911 Memorial

Eenmaal buiten liepen we langs Wallstreet en gingen we naar de Staten Island Ferry om de skyline van New York te bewonderen en langs Lady Liberty te varen. Na overrompeld te zijn door enthousiaste toeristen die vochten voor de beste plek op de boot, bevonden we ons moedersziel alleen op de beste positie om foto’s te trekken.

We weten nog steeds niet zeker waar al de toeristen heen zijn gegaan.

• De Staten Island Ferry is gratis
  • Neem je skyline foto’s op de heenreis
  • Op de terugreis mag je niet op dezelfde plaats staan wegens veiligheidsredenen
  • Probeer vooraan te staan wanneer je board

Na het verlaten van de boot hebben we even wat gedronken. De volgende veerboot, die hebben we juist niet gehaald! Probeer dus eerst even te kijken wanneer de volgende rit is voordat je je drinken gaat halen.

Nadien hebben we een wandeling door Wallstreet gemaakt en wat foto’s getrokken met de beroemde Bull. We bleven in ‘The Big Apple’ wandelen en hebben daardoor een goed beeld gekregen van de stad: Druk, ruikt naar urine als de zon schijnt en heel veel weirdo’s. We liepen de Brooklyn Bridge op en we wisten van meet af aan dat het een serieuze wandeling zou worden. Dit valt echter allemaal mee als je geniet van het uitzicht op de Brooklyn Heights, de Manhattan Skyline en de Brooklyn Bridge Architecture…

Protip!

• Blijf aan de kant wandelen
  • Werknemers fietsen razendsnel naar huis op de Brooklyn Bridge
  • Blijf geen eeuwen op dezelfde plaats foto’s staan trekken

We voelden echt het verschil tussen de chaos in Manhattan en de down-to-earth vibe van Williamsburg. We stapten Walter Foods binnen, dat eruitzag als een hipster paradijs.

Na onze maaltijd stapten we een latin bar binnen en blikten we terug op onze eerste volledige dag in New York.

NEW YORK – DAG TWEE

Opstaan en gaan!

Naar Chelsea, Manhattan waar we een ochtendwandeling over de High Line gepland hadden. Omdat we zo dicht bij de Chelsea Market waren besloten we daar ons ontbijt te halen en een kijkje te nemen op de markt. Het is een grote, gezellige voedselmarkt waar je de hele dag kunt eten. Ontbijt, lunch, diner, snacks, snoepjes, maakt niet uit. Als je dicht bij de Chelsea Market bent, zorg er dan voor dat je de markt bezoekt!

Na onze boterham met spek en kaas waren we helemaal klaar om een wandeling te maken over de High Line, een oude spoorlijn die ook tussen de grote gebouwen van Manhattan en de coolste gebouwen van Manhattan loopt.

Aan het einde van de High Line vonden we de New York Citibikes. Dit betekent dat New Yorkers acht kerels op kleine fietsjes zagen racen. Het eerste waar we voorbij fietsten?

Times Square!

De gemakkelijkste plek op deze aardbol om te wennen aan je fiets, toch?

We bleven genieten van ons ritje tot het begin van Central Park. Snel een pitstop gemaakt, koffie drinken en nogmaals gebruik maken van de Citibikes. Ditmaal bewonderden we de architectuur van het Guggenheim museum. Als je geïnteresseerd bent om het Guggenheim museum ook vanbinnen te bekijken, kom hier dan op zaterdag tussen 5:45 en 7:45PM dan betaal je wat je wil.

New York moet geen dure trip zijn hoor. Veel activiteiten en bezienswaardigheden zijn volledig gratis op bepaalde dagen. Gewoon een kwestie van deftig plannen.

We hebben de hele middag doorgebracht in en rondom Central Park op onze Citibike fiets en hadden ook een snelle pitstop in het Museum of Natural History. Als je een grondig bezoek wil brengen aan dit bekend museum, plan dan een hele namiddag in. Wij kozen voor de oppervlakkige Hollywood tour in 30 minuten. Daarna gingen we verder met de fietsen terug naar de nabijheid van Times Square zodat we bij Carmine’s konden eten.

Carmine’s is een Amerikaans “Italiaans” restaurant waar je als een familie plateaus deelt. Het concept is goed en het eten is ook goed, maar we hadden twee keer moeten nadenken bij het boeken van een restaurant in de buurt van Times Squares.

• Boek geen restaurant aan Times Square
  • Te druk
  • Teveel mensen
  • Te duur

Desondanks waren onze buikjes vol en we besloten om onze vertering door te laten gaan op Times Square. Rustig genieten van alle lichtjes en chaos die deze plek te bieden heeft. Ik raad je aan om je tijd te nemen op de grote rode trappen en even aan ‘peoplespotting’ te doen.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Blogger / Coach / Copywriter (@goossenick) op

We gingen naar huis, langs de plaatselijke nachtwinkel, kochten een drankje en ontdekten de lokale party scene. Nu kan ik me de namen van de locaties waar we naartoe gingen niet meer helder herinneren. Het was in Lower East Side en daarna namen we een taxi naar de Mean Fiddler. Al bij al was het een goede nacht, denk ik.

NEW YORK – DAG DRIE

Drie uur nachtrust verder en ik was op weg naar Dunkin’ Donuts om 36 donuts en een grote bak koffie te bestellen. Niets zoals diabetes om je alcoholproblemen te vergeten, toch?

Niemand vond het Amerikaanse ontbijt erg aangenaam en na een langzame ochtend namen we onze citibikes voor een laatste rit naar 34th Street Madison Square Garden waar we een arenatour hadden. Onze tourgids heette Bryan.

Bryan was een beetje gek.

De tour is niet zo bijzonder en ik raad het enkel de meest knettergekke basketbal fans aan.

Winkelen! Als je in New York City bent, moet je toch shoppen zeker? Zo hebben we dus onze kater zondagmiddag doorgebracht. Sommige hadden lijstjes van hun vriendin die ze moesten halen dus we genoten van de sfeer in en rond Fifth, Sixth en Seventh Avenue.

We kozen nadien voor een snelle hap in een diner en zochten op tijd ons bed op.

NEW YORK – RETOUR

We sliepen héél erg goed en namen alle tijd in de wereld om onze koffers in te pakken en het appartement schoon te maken. Omdat onze Airbnb host onze tassen niet kon opslaan totdat we naar de luchthaven moesten vertrekken, gebruikten we ‘Vertoe’ om een opslagplaats te vinden in de buurt van de metro. Gemakkelijk te gebruiken, niet zo duur, ik raad deze service echt aan als je in dezelfde problemen zit als wij toen.

Het heeft drie dagen geduurd maar onze eerste gezonde maaltijd vond plaats bij Bluestone Lane. Hummus toast, avocado toast en de chicken sandwich waren zeer populair. Wat Bluestone bijzonder maakt, is hun geweldige koffie. Het smaakt geweldig, vooral als je ’s morgens die waterige koffie in New York kent.

Onze laatste uren in Manhattan werden besteed aan het kopen van nieuwe sneakers en het eten van een Belgische wafel (Tjah, echte patriotten zeker). Om af te sluiten hielden we een gesprek in Bryant Park over één van de snelste weekends ooit.

Ik raad je sterk aan om een Airbnb appartement in New York te huren, omdat hotels in Manhattan echt duur zijn. Je kan mijn link gebruiken om je te abonneren op Airbnb, zo steun je ook mij! Als je het je afvraagt, deze foto’s werden genomen met een Nikon D5300 en onze planning werd geholpen door het lezen van de Lonely Planet editie van New York.

Als je mijn ervaring wilt herbeleven kan je naar mijn Instagram profiel gaan en mijn NYC verhaal bekijken waar New York tussen de highlights staat.

Geen Reacties

Geef een Antwoord.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.